Plates-Formes de Recherche en Neurosciences

logo amu logo cnrs

Accueil > Agenda > Les séminaires Jean Roche > The high REST clone 27 of PC12 cells : a tool to reveal multiple unknown (...)

The high REST clone 27 of PC12 cells : a tool to reveal (...)

Lundi 7 avril - 11 heures

Docteur Jacopo MELDOLESI, Division of Neuroscience, Unit of Molecular and Cellular Neuroscience, Vita-Salute San Raffaele University, Milan, Italie.

The high REST clone 27 of PC12 cells : a tool to reveal multiple unknown properties of neural cells and astrocytes.

Invité par Jean-Pierre MOTHET – NICN UMR7286 - tél : 04 91 69 87 69 .

Séminaire ouvert au public.

Nouvelle salle de conférence du secteur Nord de la Faculté de Médecine, rdc nord bâtiment E, 51 boulevard Pierre Dramard CS80011 - 13 344 Marseille cedex 15.

BIBLIOGRAPHIE :

Chieregatti E. and Meldolesi J. Regulated exocytosis : new organelles for non-secretory purposes.Nature Rev. Mol. Cell. Biol.,6:181-18 (2005)

Volterra A. and Meldolesi J.Astrocytes, from brain glue to communication elements : the revolution. Nature Rev. Neurosci.,6:626-640(2005)

Prada I., Marchaland J., Podini P., Magrassi L., D’Alessandro R., Bezzi P., Meldolesi J. REST/NRSF governs the exèpression of dense-core vesicle gliosecretion in astrocytes. J. Cell Biology, 193:537-549(2011).

Racchetti G., Lorusso A., Schulte C., Gavello D., Carabelli V., D’Alessandro R. and Meldolesi J. Rapid neurite outgrowth in neurosecretory cells and neurons is sustained by the exocytosis of a cytoplasmic organelle, the enlargesosome. J. Cell Sci. 123:165-170(2010).

Fesce R, Grohovaz F, Valtorta F, Meldolesi J. Neurotransmitter release : fusion or ’kiss-and-run’ ? Trends Cell Biol. 1994 Jan ;4(1):1-4.

Pozzan T, Rizzuto R, Volpe P, Meldolesi J. Molecular and cellular physiology of intracellular calcium stores. Physiol Rev. 1994 Jul ;74(3):595-636.